САНІТАРНИЙ «БОГДАН» ВДОСКОНАЛИЛИ

 
У ДООПРАЦЬОВАНОМУ АВТОМОБІЛІ ЗНАЧНО ПОЛІПШЕНО ЙОГО ТЕХНІЧНІ Й МЕДИЧНІ СКЛАДОВІ
 
Черкаси. Автоскладальний завод № 2 корпорації «Богдан Моторс». На виробничій лінії нарахував кілька десятків удосконалених санітарних автомобілів «Богдан-2251». Досвідчені механіки підприємства вивіреними рухами надійно з’єднують між собою вузли та агрегати. Зовні нова машина майже нічим не відрізняється від попередньої версії: той самий колір «олива» з виразним червоним хрестом на білому тлі, такий самий зовнішній екстер’єр. Але всередині професійні конструктори влаштували цій машині справжній технічний апґрейд. Суттєвого доопрацювання зазнала китайська базова платформа Great Wall Wingle 5, чимало конструктивних змін внесли безпосередньо в медичний модуль, збільшивши його функціональність
 
 
Перш ніж розповісти про запроваджені новації, нагадаю, що в березні цього року в Міністерстві оборони України з участю військових, технічних спеціалістів підприємства-виробника та представників громадськості відбулося засідання за «круглим столом». На ньому обговорювали шляхи усунення проблем, які виникли під час експлуатації у військах санітарного автомобіля «Богдан-2251». Тоді найбільш дискутивним питанням була паливна система цього автомобіля. Начебто вона виявилася неадаптованою під дизпаливо, яким заправляли санітарний «Богдан-2251».
 
Тут слід пояснити, що насправді в китайському Great Wall Wingle 5 виробник відпочатку передбачив систему захисту від неякісного палива. На двигуні встановлено фільтр із датчиком води, який сигналізує про небезпечні домішки у паливі. Як з’ясувалося під час опитування в січні — лютому нинішнього року (тоді санітарні «Богдани» вже експлуатували у військах), про це багато хто з військових водіїв навіть нічого не чув, а в інструкцію з експлуатації навіть не заглядав. Воно й недивно, бо до того часу вони переважно їздили на морально й технічно застарілих УАЗ-3962.
 
 
Санітарний «Богдан-2251» є високотехнологічним автомобілем. З огляду на це, підприємство розробило програму навчання правил експлуатації та їхнього регламентного технічного обслуговування. І вже в березні цього року з ініціативи виробника на базі Черкаського автоскладального заводу № 2 організували навчання військових водіїв. Їм на практиці продемонстрували алгоритм дій у нештатних ситуаціях, навчили, як повноцінно здійснювати ТО, розкрили інші технічні нюанси правильної експлуатації.
 
І от через два з половиною місяці я вирішив знову побувати на цьому підприємстві, щоб пересвідчитися, як на практиці реалізовано вимоги Міністерства оборони щодо вдосконалення технічної й медичної складових санітарного автомобіля «Богдан-2251».
 
У ВОДІЯ ВІЛЬНІ РУКИ, А ХОДОВУ СТАБІЛІЗОВАНО
 
Як розповів головний конструктор підприємства Євген Калина, у доопрацьованій версії санітарного «Богдана-2251» додатково встановлено пристрій для підігріву дизельного палива. Він дає змогу за мінусової температури зручно й швидко запустити двигун. Також у систему паливопостачання конструктори встановили додатковий фільтр. Відтак це рішення забезпечить додатковий захист від бруду й твердих домішок, що значно зменшить ризики потрапляння неякісного палива у двигун. Залишається тільки його своєчасно очищувати.
 
 
На прохання військових водіїв, також установлено додатковий металевий захист трансмісії автомобіля. Тепер усі роз’ємні з’єднання, підключені до КПП, повністю захищено. І важливо, що це аж ніяк не зменшило висоту кліренсу. Тобто можна й надалі впевнено та безпечно рухатись бездоріжжям, долаючи ділянки з невисокою рослинністю та не хвилюючись, що обірвуться дроти й датчики. На задній підвісці цього автомобіля додатково встановили стабілізатор поперечної стійкості, що поліпшило його ходові якості. Адже стабілізатор частково гасить бокові коливання під час маневрування нерівною дорогою. Автомобіль більш плавно, упевнено й безпечно входить у повороти, оскільки зменшився крен і розгойдування корпусу.
 
 
У вдосконаленому варіанті санітарного «Богдана-2251» з’явилася «дрібничка», завдяки якій водій може регулювати яскравість підсвічування на панелі приладів. Під час руху в режимі світломаскування вночі, коли всі зовнішні освітлювальні прилади (стопи та повороти) вимкнено, змонтований зліва від керма реостатний регулятор дає змогу керувати яскравістю освітлення панелі приладів, завдяки чому водій краще бачить дорогу в сутінках.
 
 
Ще одне доопрацювання — встановлення зв’язку між водієм та лікарем, який перебуває за перебіркою в кунзі. Раніше спілкування було реалізовано через вікно між кабіною водія та санітарним кунгом, а у важких умовах експлуатації доводилося за допомогою жестів пояснювати водію, що треба зупинитись або пришвидшитися. Тепер же автомобіль устатковано переговорним пристроєм «кунг — кабіна». Зокрема для водія тут передбачено зручну функцію hands free («вільні руки»), яка дає змогу за допомогою тангенти або просто за допомогою кнопки селектора розмовляти з медиком, котрий перебуває з пацієнтами в медичному відсіку.
 
 
Технічне рішення, яке також реалізували на автомобілі «Богдан-2251» — функція деблокування дверей кабіни. Раніше, коли автомобіль починав рухатися, двері автоматично блокувалися. Це могло призвести до затримки в разі термінової евакуації. Зараз, аби відчинити двері й швидко полишити автомобіль, не треба робити жодних зайвих маніпуляцій.
 
Удосконалений «Богдан-2251» додатково обладнано системою зовнішньої світлової та звукової сигналізації. Тут установлено проблискові маячки синього кольору над кабіною та по кормі медичного модуля. В умовах населеного пункту зі жвавим рухом військове санітарне авто відтепер матиме переваги в русі з увімкненою світловою та звуковою сигналізацією.
 
 
РОБОЧОГО ПРОСТОРУ БІЛЬШЕ, ЕВАКУЮВАТИСЯ ЗРУЧНІШЕ
 
Суттєві новації й оригінальні технічні рішення було застосовано в доопрацьованому варіанті медичного кунга. Насамперед заслуговує на увагу те, що відтепер тут можна перевозити трьох, а не чотирьох лежачих пацієнтів, як раніше. Місця для робочого простору медперсоналу стало більше, адже праву верхню полицю прибрали, а нижнє праве лежаче місце стало трансформованим. Його дообладнали підйомним елементом, який не загороджує вхід-вихід із бічних дверей. Удосконалили й кріплення та фіксацію верхньої лівої полиці для транспортування лежачого хворого. Нові кріплення надійно тримають верхню полицю під кутом 90 градусів.
 
 
Завдяки тому, що спрямувальні та кріплення санітарних нош докорінно переробили, вони стали ширшими. Тепер тут уже можна використовувати ноші як стандарту НАТО, так і українського зразка. Зауважу, що і одні, і другі надійно кріпляться стяжними ременями, які обладнано храповими замками та які фіксують універсальними кріпленнями. Лежачих пацієнтів під час руху фіксують ременями. Для цього тут умонтовано два стаціонарні (один рухомий і один додатковий, такий, що знімається) ремені безпеки із замками.
 
 
До речі, відповідно до стандартів, для сидячих пацієнтів тут також зроблено індивідуальні ремені безпеки, які можна регулювати. Для їхнього монтажу довелося повністю розшивати панелі кунга й надійно кріпити закладні цих ременів до силового каркасу модуля. Рундуки, що по обидва боки кунга, є одночасно місцем для установки нош. Вони легко трансформуються в м’які сидячі місця для хворих. Загалом тут передбачено сім таких місць та одне відкидне сидіння для медперсоналу по центру кунга.
 
 
Після доопрацювання в медичному модулі автомобіля «Богдан-2251» з’явилась автономна система обігріву. Вона дублює систему опалення кунга, яка вже існує, і дає змогу підтримувати температуру до +30 °C навіть під час сильних морозів та за умови, коли двигун автомобіля вимкнено. Агрегат компактно встановлено з правого борту під рундуком.
 
 
Значно поліпшено систему освітлення в салоні медичного модуля. Основне світло стало яскравішим. У штатні світильники встановили потужніші та яскравіші світлодіодні стрічки з можливістю вмикати як основне, так і додаткове світло червоного кольору для світломаскування. Біля відкидного сидіння медика на фронтальній стіні кунга змонтовано переговорний пристрій. Він дає змогу напівдуплексного зв’язку з водієм (працює як у тангентному, так і в селекторному режимах). Домінантність зв’язку (кабіна — кунг, або водій — медик) залишається за медичним персоналом.
 
 
Доопрацьований варіант медичного модуля автомобіля «Богдан-2251» додатково обладнано інфузійними кронштейнами, які спеціально виготовили на підприємстві. Їх спроектовано максимально універсальними, зручними у використанні, і вони легко можуть регулюватися й фіксуватися по висоті. Кронштейни виготовлено з нержавіючої сталі, і вони відповідають усім медичним стандартам. Тепер, щоб хворому поставити крапельницю, потрібно витратити менше як хвилину, до того ж місця в салоні достатньо для решти медичних маніпуляцій.
 
Такі новації було здійснено коштом виробника. Передбачають, що перша партія вдосконалених і доопрацьованих санітарних автомобілів
 
«Богдан-2251» може надійти у військо вже восени поточного року.
 
Ярослав МЕЛЬНИЧУК
газета МО України «Народна Армія»